Rezervácia leteniek spoločnosti Ryanair prostredníctvom iných stránok ako je oficiálny web spoločnosti Ryanair, prináša od leta 2023 pre niektorých cestujúcich komplikácie v podobe nevyhnutnosti overenia svojej totožnosti.
Čo je cestovná kancelária tretej strany?
Cestovné kancelárie alebo agentúry tretích strán predstavujú spoločnosti, ktoré nemajú s leteckou spoločnosťou Ryanair uzatvorenú žiadnu zmluvu či dohodu. Tá by sa mala v skutočnosti týkať predaju ich letov či produktov. Takéto spoločnosti tak majú vlastné provízie. Vysvetlenie je jednoduché. Ak si cez nich zákazníci rezervujú letenky, platia častokrát viac, ako keby si ich kúpili cez oficiálnu stránku nízkonákladovej spoločnosti Ryanair.
Problém nastáva v situácii, keď niektoré z takýchto cestovných kancelárií neposkytujú osobné kontaktné, prípadne platobné údaje zákazníkov samotnému Ryanairu. To znamená, že táto nízkonákladová spoločnosť vás nedokáže kontaktovať s dôležitými informáciami, ktoré by sa týkali vašej rezervácie leteniek. Prípadne, ak by ste vy chceli vrátiť peniaze za letenky, spoločnosť Ryanair tak nemôže urobiť.
Zákazníkom je preto odporúčané, aby si letenky kupovali priamo cez oficiálnu stránku leteckej spoločnosti Ryanair a vyhli sa tak akýmkoľvek problémom, ktoré by mohli byť spojené s rezerváciou leteniek cez cestovné kancelárie tretej strany.
Prečo som pri registrácii nútený urobiť overenie rezervácie?
Dostali ste pri registrácii žiadosť o to, aby ste vykonali overenie svojej totožnosti? Celý dôvod spočíva v tom, že vaša rezervácia bola realizovaná treťou stranou. Teda, v tomto prípade cestovnou kanceláriou, ktorá s leteckou spoločnosťou Ryanair nemá uzatvorenú žiadnu dohodu.
Množstvo z týchto cestovných kancelárií tretích strán využíva aj vlastné e-mailové adresy, telefónne čísla či platobné údaje, a to všetko pre správu rezervácií. Ryanair tak nemá prístup k vašim údajom. Okrem iného, cestovné kancelárie tretích strán môžu vďaka vašim údajom aj dokončiť registráciu v spoločnosti Ryanair. To je však tiež v rozpore so Všeobecnými podmienkami.
Preto, v záujme vašej bezpečnosti, proces odbavenia musíte dokončiť len vy osobne. Ak nie vy, možnosťou sú tiež cestujúci, ktorí sa nachádzajú vo vašej rezervácii, prípadne oprávnená fyzická osoba, ktorá pozná vás a tiež aj obsah vašej batožiny.
Okrem iného, overenie vašej rezervácie je tiež dôležitá z toho hľadiska, aby mal na vás Ryanair kontaktné údaje a aby vás v prípade potreby dokázal kontaktovať. Napríklad, v prípade zmeny rezervácie alebo vrátanie peňazí za letenky, ak sa zruší let.
Prečo Ryanair vyžaduje overenie mojej rezervácie a prečo to nemôže za mňa spraviť cestovná kancelária tretej strany?
Tu je niekoľko dôvodov, prečo to tak je:
Nedostupnosť k osobným údajom: Pri vytváraní rezervácie prostredníctvom cestovných kancelárií tretích strán nedochádza k poskytovaniu osobných údajov cestujúcich leteckej spoločnosti Ryanair. Takéto cestovné kancelárie majú častokrát problematický prístup, ktorý nedokáže umožniť priamu interakciu s vašimi údajmi. Najmä z dôvodu transparentnosti a bezpečnosti.
Problémy s vrátením peňazí: Problém nastáva aj v prípade, keď cestovné kancelárie tretích strán používajú len svoju vlastnú platobnú kartu. Takýto prístup totiž komplikuje aj proces, ktorý sa týka vrátenia peňazí. Napríklad, v prípade zrušenia rezervácie cestujúcimi alebo v situácii, keď sa zruší let. Keďže takéto cestovné kancelárie používajú vlastnú platobnú kartu, letecká spoločnosť Ryanair nemá prístup k skutočným nákladom na let alebo doplnkových službách.
Ochrana osobných údajov: Ryanair vyžaduje overenie totožnosti aj z toho dôvodu, že v súčasnej dobe existujú isté obavy, ktoré sa týkajú správneho zadania e-mailovej adresy cestujúcich pri rezervácii zo strany tretích strán. Toto môže viesť k odoslaniu potvrdenia rezervácie zákazníka úplne inej osobe.
Vyhlásenia o batožine: Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair má povinnosť získavať od cestujúcich vyhlásenia o tom, že ich batožina neobsahuje nebezpečný tovar. Takéto vyhlásenia musia byť realizované priamo cestujúcim, prípadne oprávnenou osobou, ktorá vás pozná a tiež dobre pozná aj obsah vašej batožiny.
Práve toto sú najčastejšie dôvody, prečo letecká spoločnosť Ryanair uprednostňuje, aby cestujúci vykonali overenie rezervácie sami a nie prostredníctvom cestovných kancelárií tretích strán.
Ako môžem overiť svoju rezerváciu?
Boli ste požiadaní o overenie vaše rezervácie? V tom prípade máte na výber tri možnosti, prostredníctvom ktorých tak môžete urobiť.
Prvou možnosťou je expresné overenie, ktoré využíva technológiu rozpoznávania vašej tváre. Táto možnosť je spoplatnená sumou 0,59€ a preto Ryanair ponúka ďalšie dva spôsoby, vďaka ktorým budete môcť overiť svoju rezerváciu.
Ďalšou možnosťou je štandardné overenie, ktoré zahŕňa poskytnutie rezervačného čísla rezervácie a tiež aj mena cestujúceho. Bude potrebné sa prihlásiť do účtu Ryanair, dôležité je tiež odovzdanie vašej fotografie, podpisu, odoslanie fotografie pasu alebo vášho občianskeho preukazu. Bbudete vyzvaní k tomu, aby ste poskytli aj vaše telefónne číslo. Výhodou tejto možnosti overenia rezervácie je, že sa realizuje bezplatne.
Treťou možnosťou je osobné overenie pri odbavovacom pulte na letisku. Nezabúdajte, že k odbavovacej prepážke sa budete musieť dostať minimálne 120 minút pred plánovaným odletom a dokončiť overovací proces u jedného z agentov leteckej spoločnosti Ryanair. V tomto prípade však budete musieť zaplatiť poplatok za online check-in.
Aké dokumenty potrebujem na dokončenie procesu overenia registrácie?
Na dokončenie procesu overenia registrácie budete potrebovať vaše rezervačné číslo, ktoré by vám mala poskytnúť cestovná kancelária. Ak k nemu nemáte prístup, mali by ste čím skôr kontaktovať cestovnú kanceláriu, ktorá za vás vykonala rezerváciu. Ďalej budete tiež potrebovať občiansky preukaz alebo pas a tiež zariadenie s fotoaparátom. Napríklad telefón, tablet alebo notebook.
Sú moje dokumenty v rámci Ryanair v bezpečí?
Mnohí cestujúci sa o svoje osobné dokumenty boja, čo je pochopiteľné. V rámci spoločnosti Ryanair sa však ničoho báť nemusíte. Ryanair je totiž plne v súlade s GDPR a neuchováva vaše osobné informácie či dokumenty dlhšie, ako je vopred uvedené pri overovaní vašej rezervácie. Napríklad, platí, že dokumentácia, ktorá je nahraná počas online overenia sa vymaže do 3 dní hneď po overení.
Okrem iného, letecká spoločnosť Ryanair zabezpečuje aj to, aby cestovná kancelária tretej strany dodržiavala prísne požiadavky zákona o ochrane údajov, a to aj čo sa týka lehôt uchovávania.
Aká je cena overenia?
Expresné overenie je k dispozícii už za 0,59 € za rezerváciu. Takýto poplatok pokryje náklady za online nástroj, ktorý slúži na rozpoznávanie tváre. Ak sa rozhodnete pre spomínané štandardné a osobné overenie, tieto spôsoby sú zadarmo. Zaplatíte jedine v prípade, že by ste chceli rezerváciu dokončiť priamo na letisku.
Potrebujem pomoc pri overovaní. Na koho sa môžem obrátiť?
Ak potrebujete pomôcť pri overovaní prípadne máte akékoľvek otázky, kedykoľvek sa môžete obrátiť na zákaznícky servis, ktorý vám ochotne na všetko zodpovedá.
Musím tento proces absolvovať viackrát?
Nie, pre každú rezerváciu realizovanú u cestovnej kancelárie tretej strany budete musieť absolvovať proces overenia rezervácie len raz. V niektorých prípadoch to však pri spiatočných letoch neplatí. Preto si to je potrebné dostatočne vopred vyzistiť.
Môžem overiť svoju rezerváciu pomocou SMS alebo kreditnej karty?
Vo väčšine prípadov platí, že pokiaľ vašu rezerváciu vykonala cestovná kancelária tretej strany, s najväčšou pravdepodobnosťou nepoužila vaše skutočné údaje, ale práve svoje vlastné. Preto letecká spoločnosť Ryanair môže mať ich telefónne číslo a platobné údaje, nie tie vaše. Takéto informácie preto nemôžu byť použité na overenie vašej rezervácie.