
Slovenská letecká doprava sa po rokoch stagnácie prebúdzá k životu a prináša výsledky, ktoré vzbudzujú pozornosť celej Európy. Letiská v Bratislave aj Košiciach lámu rekordy v počte cestujúcich a objeme prepraveného nákladu. Slovensko tak postupne potvrdzuje svoje miesto na mape dôležitých európskych dopravných uzlov.
Zobraziť viac: Slovenské letiská zažívajú boom: Bratislava láme rekordy, Košice naberajú výškuBratislava: historický zlom po 16 rokoch
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave dosiahlo v roku 2024 historický míľnik – po prvý raz od roku 2008 sa prehuplo do zisku. Letisková spoločnosť BTS ukončila finančný rok s čistým ziskom takmer 2,5 milióna EUR, čo ocenil aj minister dopravy Jozef Ráž. Generálny riaditeľ Dušan Novota pripisuje tento úspech nárastu počtu cestujúcich, vyššiemu počtu letov aj lepšiemu využitiu neleteckých príjmov, ako sú parkoviská či prenájmy.
Pozitívne čísla hovoria jasne: v roku 2024 prešlo bratislavským letiskom takmer 1,95 milióna cestujúcich, čo predstavuje 7 % medziročný nárast, a zaznamenalo sa 28 100 pohybov lietadiel – o 6 % viac ako rok predtým. Kľúčovú úlohu zohral aj nový dopravca Pegasus Airlines s linkami do Istanbulu a Antalye a mimoriadne silná charterová sezóna, ktorá sa predĺžila od mája až do septembra.
Zároveň sa do Bratislavy vrátili diaľkové lety do exotických destinácií ako Thajsko, Maurícius, Vietnam či Kuba. Po prvýkrát boli tieto destinácie obsluhované širokotrupými lietadlami, vrátane modelov Boeing 787-9 Dreamliner či Airbus A330-300. Letisko tak ukázalo, že už dávno neplatí stereotyp o spojeniach výlučne do Európy.
Cargo na vzostupe, výnosy stúpajú
Výrazné zlepšenie zaznamenali aj oblasti, ktoré ostávajú mimo bežného pohľadu cestujúcich – napríklad cargo doprava a pozemná obsluha lietadiel (handling). V roku 2024 sa v Bratislave zvýšili výnosy aj vďaka odbavovaniu väčších lietadiel a rastu prenájmov bez zvyšovania cien. Navyše, náklady na energie klesli medziročne až o 35 % a celkové prevádzkové náklady o 5 %. Výsledkom bol rast EBITDA až o 108 %, teda na 13,635 milióna EUR.
Rast sa nezastavil ani po prechode do nového roka. V prvom štvrťroku 2025 prešlo bratislavským letiskom viac ako 421 000 cestujúcich, čo predstavuje 18 % medziročný nárast. Podľa ACI EUROPE sa Slovensko zaradilo medzi krajiny EÚ s najvyšším rastom počtu cestujúcich – zatiaľ čo priemer únie bol 4 %, Slovensko zaznamenalo skok o 15,9 %.
Košice nezostávajú pozadu
Výrazné zlepšenie hlási aj košické letisko, ktoré za prvé štyri mesiace 2025 odbavilo viac ako 166 000 cestujúcich – teda o 23 % viac než v rovnakom období minulého roka. Košice ťažia z obnovenej dôvery leteckých dopravcov, ktorí opätovne zaraďujú slovenské destinácie do svojich letových poriadkov.
Cargo segment zaznamenal ešte výraznejší skok: viac ako 4 000 ton nákladu od januára do apríla, čo predstavuje medziročný nárast o takmer 75 %. To len potvrdzuje, že Slovensko sa nielen otvára svetu ako turistická brána, ale aj ako strategický logistický bod.
Nová éra slovenského letectva
Rast, aký slovenské letiská zažívajú, je výsledkom kombinácie viacerých faktorov – rozšírenie letových spojení, návrat cestujúcich po pandémii, nové investície, nižšie náklady a atraktívna geografická poloha. Po rokoch útlmu sa slovenské letectvo konečne nadýchlo a smeruje nahor.
Z Bratislavy dnes neodlietate len do Londýna či Paríža. Na palube širokotrupých lietadiel môžete mieriť do Ázie, Karibiku aj Afriky. A to je len začiatok – nové linky, modernizácia flotíl a rozvoj infraštruktúry signalizujú, že zlaté časy slovenských letísk sa ešte len začínajú.