
Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Európsky parlament (výbor TRAN) schválil návrh, aby si cestujúci mohli bezplatne vziať na palubu lietadla príručnú batožinu do 7 kg (súčet rozmerov do 100 cm) a menšiu osobnú tašku pod sedadlo.
- Letecké spoločnosti, najmä nízkonákladové, varujú, že zákaz poplatkov za kabínové kufre povedie k zvýšeniu cien leteniek pre všetkých cestujúcich a k prevádzkovým problémom (v kabíne nie je dosť miesta pre batožinu každého pasažiera).
- Návrh ešte nie je definitívny – musí ho schváliť celý Európsky parlament a následne aj členské štáty v Rade EÚ. Očakáva sa, že nové pravidlá by mohli začať platiť najskôr koncom roka 2025.
- Ak sa zákaz poplatkov zavedie, príručná batožina do 7 kg bude zadarmo pre všetkých, čo by zrušilo dnešnú prax spoplatňovania kabínových kufrov. To poteší cestujúcich, no lístky zrejme zdražejú, keďže aerolinky si stratené príjmy vykompenzujú inde.
Nové pravidlá: 7 kg batožiny zadarmo
Európsky parlament má po rokoch frustrácie cestujúcich jasno: príručná batožina musí byť v cene letenky. Výbor EP pre dopravu a cestovný ruch (TRAN) nedávno schválil normu, ktorá garantuje každému pasažierovi právo zobrať si do lietadla jednu menšiu osobnú tašku (napr. kabelku či malý batoh) a jednu príručnú batožinu – teda kabínový kufor – bez poplatku. Konkrétne by osobná taška mohla mať max. rozmery okolo 40 × 30 × 15 cm a príručný kufor hmotnosť do 7 kg a rozmery do 100 cm v súčte dĺžky, šírky a výšky. Aerolínie by už nesmeli pýtať žiadne príplatky za tieto položky. Inými slovami, to čo mnohí cestujúci považujú za “štandardnú príručnú batožinu” by bolo opäť automaticky zahrnuté v základnej cene letenky.
Tento krok prichádza po dlhom období, keď si letecké spoločnosti – najmä nízkonákladové – určovali vlastné pravidlá a poplatky. Každý dopravca mal iné rozmery povolenej batožiny a často dovolil zdarma len úplne malú tašku, pričom za bežný kabínový kufor už žiadal príplatok. Výsledkom bola batožinová džungľa poplatkov a nervozita cestujúcich pri bráne: zmestí sa taška do “klietky” na meranie, alebo bude pokuta? Európsky parlament sa rozhodol spraviť v tom poriadok a stanoviť jednotné pravidlá pre celú EÚ. Opiera sa pritom aj o rozhodnutie Súdneho dvora EÚ z roku 2014, ktorý už vtedy vyhlásil, že primerane veľká príručná batožina je neoddeliteľnou súčasťou leteckej prepravy a nemala by byť spoplatnená osobitným poplatkom. Napriek tomu mnohé aerolinky v poplatkoch pokračovali – teraz im to má znemožniť priamo záväzné nariadenie.
Nová norma explicitne hovorí, že ak sa kabínový priestor zaplní, letecká spoločnosť musí nadbytočnú príručnú batožinu prepraviť v podpalubí bez poplatku. Odpadol by tak bežný scenár, že poslední nastupujúci pasažieri si musia kufor nechať dole za príplatok – po novom by jednoducho cestoval v batožinovom priestore zdarma. Výnimkou, kedy môže dopravca odmietnuť batožinu na palube, by boli len bezpečnostné dôvody (napr. nadrozmerná či nebezpečná batožina). Pre bežných cestujúcich to znie takmer neuveriteľne – skončiť by mali roky, keď kabínový kufor prestal byť samozrejmosťou a stal sa často luxusným doplnkom k letenke.
Ako prebieha schvaľovanie a musí súhlasiť každá krajina?
Hoci europarlament dal návrhu zelenú, zďaleka nie je vyhraté. V EÚ platí, že väčšinu legislatívy musia spoločne schváliť Európsky parlament aj Rada EÚ (ktorú tvoria vlády členských štátov). To znamená, že po hlasovaní v pléne EP – očakávanom na jeseň 2025 – sa návrh presunie na rokovací stôl členských krajín. Rada EÚ môže návrh podporiť, odmietnuť alebo požadovať úpravy. Keďže ide o spotrebiteľské práva a pravidlá pre vnútorný trh, rozhodovať sa bude tzv. kvalifikovanou väčšinou a nie jednomyseľne. Nemusia teda súhlasiť všetky krajiny, ale na prijatie je potrebná podpora približne 55 % štátov zastupujúcich aspoň 65 % obyvateľov EÚ. V praxi ak by sa veľká skupina štátov postavila proti (napríklad pod tlakom svojich národných leteckých spoločností), mohli by prijatie zablokovať alebo zmierniť. Zatiaľ však taký odpor nevidno – napríklad Španielsko už avizovalo podporu tohto opatrenia. Očakáva sa preto pomerne široká zhoda v prospech cestujúcich.
Nasledovať budú tzv. trilógy – rokovania medzi Európskym parlamentom, Radou a Európskou komisiou, kde sa dolaďuje finálne znenie legislatívy. Ak všetko pôjde hladko, finálny zákaz poplatkov za príručnú batožinu by mohol byť formálne schválený v roku 2025. Úplná platnosť pravidiel však nastane až po tzv. prechodnom období, ktoré dá leteckým spoločnostiam čas prispôsobiť sa. Portál Standard uvádza, že nové pravidlá začnú platiť najskôr koncom roka 2025. To znamená, že minimálne do konca roka 2025 (a možno aj dlhšie) si pri letoch stále musíme dávať pozor na aktuálne podmienky batožiny každej aerolínie. Ak však legislatíva prejde, cestovanie po EÚ bude oveľa jednotnejšie – základné batožinové pravidlá budú platiť rovnako pre všetkých dopravcov v EÚ, na všetkých letoch z EÚ aj do EÚ.
Nízkonákladovky bijú na poplach: miliardy v ohrození
Návrh okamžite vyvolal poplach medzi leteckými spoločnosťami, hlavne nízkonákladovými. Ourania Georgoutsakou, šéfka lobistického združenia Airlines for Europe (A4E), reagovala na plán zákazu poplatkov ironicky: „Čo bude ďalej? Povinný popcorn v kine?“ narážajúc na to, že Brusel údajne aerolíniám diktuje, čo musia dať zákazníkovi zadarmo. Dopravcovia tvrdia, že by malo ostať na pasažieroch, za aké služby si priplatia a za ktoré nie, namiesto aby im to prikazovali regulácie z EÚ.
Pod dramatickými vyhláseniami sa skrývajú predovšetkým obavy o príjmy. Pre nízkonákladové aerolínie sú poplatky za batožinu významnou zložkou biznis modelu. Napríklad Ryanair – najväčší európsky nízkonákladový dopravca a jeden z hlavných hráčov aj na bratislavskom letisku – utŕžil za posledný rok na vedľajších poplatkoch (batožina, výber sedadla, prednostný nástup atď.) 4,7 miliardy eur z celkových tržieb 13,95 mld. €. To znamená, že približne tretinu príjmov generuje predaj služieb, ktoré nie sú v základnej cene letenky. Ak by nové nariadenie znemožnilo spoplatniť príručnú batožinu, aerolinky prídu o značný zdroj tržieb a ziskov. Zástupcovia A4E varujú, že letenky pre všetkých zdražejú, pretože náklady sa rozložia na “všetkých cestujúcich, aj tých, čo lietajú naľahko”. Inak povedané, čo dnes zaplatí len ten pasažier, ktorý si nesie kufor, by po novom zaplatili všetci formou vyššej ceny letenky.
Ďalším problémom, na ktorý aerolinky poukazujú, je kapacita lietadiel. Typické lietadlo pre dovolenkárov či na krátke linky (napr. Boeing 737 alebo Airbus A320) má okolo 180 sedadiel, no do horných odkladacích priestorov vojde približne 90 kabínových kufrov. Ak by si teda každý pasažier priniesol maximálnu povolenú príručnú batožinu, polovica z nich sa už hore nezmestí. To môže spôsobiť chaos pri nástupe do lietadla, meškanie a dodatočnú manipuláciu – personál bude musieť desiatkam ľudí kufor odobrať pri gate a presunúť do podpalubia. Hoci nové pravidlá prikazujú aerolinkám urobiť to zdarma, stále ide o logistickú záťaž navyše. Nízkonákladovky, známe svojimi rýchlymi otočkami lietadiel na zemi, varujú, že to naruší ich efektivitu a môže viesť k omeškaniam letov. Tieto praktické prevádzkové dôsledky v kombinácii s finančnou stratou robia dopravcom vrásky na čele.
Letecké spoločnosti tiež argumentujú, že nový návrh zníži ich flexibilitu v tvorbe cien a služieb. Model nízkonákladoviek funguje na princípe „plať len za to, čo využiješ“. Cestujúci, ktorí si nezaplatia nič navyše, môžu letieť za veľmi nízku cenu – napríklad len s malou taškou pod sedadlo. Ak však príručná batožina bude automaticky zahrnutá pre každého, dopravcovia stratia možnosť ponúkať ultra-lacné tarify bez batožiny. Ryanair, Wizz Air či EasyJet sa obávajú, že prídu o konkurenčnú výhodu lákať zákazníkov na symbolické ceny leteniek (ako známe 5 či 10 € akcie) s vedomím, že zisk získajú na doplatkoch. Nové jednotné pravidlá tak podľa kritikov z leteckého priemyslu vracajú stav “o krok späť” – k časom, keď bola batožina síce v cene, ale letenky drahšie a menej diferencované.
Koniec lacných leteniek?
Pre cestujúcich prinášajú nové pravidlá zmiešané pocity. Na jednej strane ide o vyhratú bitku proti nečakaným poplatkom. Mnoho pasažierov vítá, že skončia nepríjemné prekvapenia pri rezervácii – keď základná tarifa síce lákala nízkou cenou, no za batožinu či iné samozrejmé služby bolo treba doplácať. “Toto pravidlo spĺňa základné očakávania spotrebiteľa,” pochvaľuje si Steven Berger z Európskej spotrebiteľskej organizácie, podľa ktorého jednotný štandard 7 kg zdarma zabezpečí férovejšie podmienky pre všetkých. Spotrebitelia by už nemuseli študovať drobné písmo tarifných podmienok každej aerolínie, aby zistili, či si môžu vziať kefku a ponožky do ruksaku bez príplatku. Transparentnosť a jednoduchosť cestovania sa zvýši – jeden jasný európsky štandard namiesto desiatok rôznych pravidiel.
Na druhej strane však možno príde spomínaný bumerang. Aj samotný Parlament priznáva, že aerolinky zrejme stratené poplatky premietnu do drahsích leteniek. Čiže celková cena cestovania môže zostať viac-menej rovnaká, len sa “preskladá”: čo bolo predtým voliteľné, bude po novom povinnou súčasťou ceny. Najviac na to poukazujú ľudia, ktorí doposiaľ cestovali úplne naľahko – napríklad na víkendový výlet len s malým batôžkom. Pre nich malo kúzlo superlacných leteniek zmysel v tom, že nepotrebovali kufor ani žiadne doplnky. Ak však aj títo minimalistickí cestovatelia budú nútene platiť za 7kg batožinu v cene lístka (hoci ju nevyužijú), stráca sa čaro lacného lietania. Z ich pohľadu sa skladá otázka: Nezaplatíme nakoniec všetci viac, aj za to, čo nevyužijeme?
Letecký svet sa za posledné dve dekády zmenil práve vďaka tomuto odľahčenému štýlu cestovania. Kedysi bolo bežné, že v cene letenky bol kufor do podpalubia aj príručná taška – no tie letenky stáli podstatne viac ako dnešné promo akcie. Nízkonákladové aerolínie naučili Európanov lietať lacno, ak sa uskromnia. Nespočet ľudí dnes letí na predĺžený víkend len s “ľadvinkou” či mini-batohom, aby sa vyhli poplatkom a kontrolám batožiny. Parlament možno vyhrá bitku o batohy, no vojna o ceny môže pokračovať inde – dopravcovia môžu zaviesť iné poplatky alebo zvýšiť tarify tak, že letenky za pár eur sa stanú minulosťou. Je možné, že éra superlacných letov sa postupne uzavrie, ak si aerolínie vykompenzujú straty inde. Výsledkom môže byť, že budeme mať väčší komfort (žiadne hádky o kufor pri gate), ale za dobrodružstvo po Európe si trocha priplatíme.
Čo z toho budú mať cestujúci?
Napriek obavám z vyšších cien nemožno zabúdať na pozitíva pre cestujúcich. Vráti sa istá kultúra štandardu, že letenka zahŕňa základné služby bez skrytých poplatkov. “Jasne definované pravidlá týkajúce sa bezplatnej príručnej batožiny sú základným právom, ktoré má predísť neopodstatneným nákladom,” vyhlásil Matteo Ricci, spravodajca návrhu. Pre bežného cestujúceho to znamená menej stresu a prekvapení – už nebude musieť na poslednú chvíľu vymýšľať, ako obísť prísne limitovanie batožiny. Tiež odpadne nekonečné porovnávanie, ktorá aerolinka čo dovoľuje – pravidlá budú jednotné bez ohľadu na to, či letíte s Ryanair, Wizz Air, Lufthansou alebo inou spoločnosťou.
Upratanie pomerov v batožine vnímajú mnohí ako víťazstvo slušnosti a zdravého rozumu. Koniec koncov, príručná batožina bola dlho samozrejmosťou a až agresívna politika ultra-lacných leteniek z nej urobila predmet spoplatnenia. Nové pravidlá by znamenali návrat k prívetivejším podmienkam, keď príručná batožina patrila k letenke automaticky. Mnohým cestujúcim to ušetrí peniaze (za poplatky, ktoré dnes platia) a hlavne čas a nervy pri plánovaní cesty – odpadne potreba podrobne študovať batožinové výnimky a triky každého dopravcu. Z pohľadu komfortu a práv zákazníka teda jednoznačne ide o krok vpred.
Samozrejme, kým sa nové pravidlá stanú realitou, platí starý režim. Cestujúci z letiska Bratislava (ale aj všetkých ostatných) si zatiaľ musia dávať pozor na podmienky svojej letenky a batožiny. Dnešné lacné letenky často predpokladajú, že letíte len s malou osobnou taškou – ak plánujete kufor, pripravte si extra poplatok. V prípade, že Brusel svoj zámer dotiahne do konca, tento status quo sa zmení. Príručná batožina zdarma pre všetkých odstráni jeden z najviac kritizovaných poplatkov v letectve. Bude zaujímavé sledovať, ako sa aerolinky prispôsobia: či zdvihnú ceny, zavedú iné poplatky alebo prídu s inováciami (možno väčšie priestory na batožinu v lietadlách?). Isté však je, že pravidlá hry sa menia v prospech jasnejších práv cestujúcich. Či to bude znamenať koniec ultra-ľacného lietania, ukáže až čas a reakcia trhu.
Kedy začnú platiť nové pravidlá?
Ako už bolo spomenuté, zmien sa nedočkáme okamžite. Návrh prechádza legislatívnym procesom a definitívne slovo majú členské štáty. Podľa doterajších informácií by však mohlo dôjsť k dohode pomerne rýchlo, keďže ide o populárne opatrenie medzi voličmi (cestujúcimi). Optimistický scenár hovorí, že nové pravidlá by mohli vstúpiť do platnosti koncom roku 2025. Je možné, že sa stanovia aj lehoty na postupné zavedenie – aerolinky môžu dostať pár mesiacov na úpravu svojich obchodných podmienok a informačných systémov. Bratislavské letisko a ostatné európske letiská sa pravdepodobne začnú pripravovať na zmeny v predstihu, aby informovali cestujúcich. Kdesi v diaľke už teda svitá nádej, že nervózne váženie kufra pred odletom a nečakané poplatky budú čoskoro minulosťou. Zatiaľ však platí: sledujte si podmienky batožiny pri kúpe letenky – aspoň, kým Európa definitívne nezakáže poplatky za príručné kufre.