Bratislava pokračuje vo významných investíciách do rozvoja električkových tratí. Do konca roka má byť dokončené predĺženie trate do Petržalky, no tým sa plány hlavného mesta nekončia. Magistrát sa zameriava na ďalšiu ambicióznu víziu – prepojenie hlavnej vlakovej stanice s letiskom M. R. Štefánika cez modernú električkovú trať.
V súčasnosti sa na letisko z hlavnej stanice dá dostať len jedným priamym autobusovým spojom, ktorý patrí medzi najvyťaženejšie v rámci Bratislavy. Podľa magistrátu sa plánuje v budúcnosti spojiť letisko s mestom aj električkovou traťou. „Letisko M. R. Štefánika víta každú možnosť rozšírenia verejnej dopravy, ktorá uľahčí cestujúcim prilietajúcim na letisko dopravu ďalej do Bratislavy,“ uviedla hovorkyňa letiska, Veronika Demovičová.
Výhodou električiek oproti autobusom je ich veľkokapacitnosť a nižšie prevádzkové náklady. „Pri električkách je to oveľa lepšie, lebo električky sú aj veľkokapacitné a oproti autobusu majú výhodu, že síce investícia do električky je náročnejšia, ale potom jednotlivé jazdy sú oveľa lacnejšie,“ zhodnotil dopravný analytik Jozef Drahovský.
Prípravné práce sú ešte len na začiatku. „Sme zatiaľ len pri výbere zhotoviteľa projektovej dokumentácie,“ informoval hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy Peter Bubla. Tento plán pozitívne hodnotí aj Talian Bader, ktorý pravidelne cestuje na Slovensko za manželkou. Z letiska pokračuje na hlavnú vlakovú stanicu a ďalej do Trnavy. „Je to veľmi dobrý nápad, pretože aj u nás doma je to najlepšie riešenie, keď sú takmer všade zápchy. Električka môže zobrať naraz veľa ľudí, išla by zo stanice so zastavením v centre mesta a končila by až na letisku,“ uviedol.
Dvojfázová výstavba trate s veľkými modernizáciami
Bratislavský magistrát vidí v električkách základný systém mestskej hromadnej dopravy. Modernizácia sa zameria najmä na Ružinovskú radiálu, kde je plánovaná komplexná obnova koľajového spodku, zvršku a ďalších prvkov, ako sú svetelné signalizácie a nástupné ostrovčeky.
Predĺženie trate prebehne v dvoch etapách. Prvá etapa má električku priviesť k nákupnej zóne, zatiaľ čo druhá ju dovedie až priamo na letisko. „Modernizácia znamená jednak komplet výmenu celého koľajového spodku, rovnako aj zvršku, rovnako tak rekonštrukciu a doplnenie napríklad svetelnej signalizácie, nástupné ostrovčeky a ich vybavenie a podobne,“ vysvetlil Bubla.
Termín začiatku výstavby je zatiaľ neznámy. „Teraz sa nedá hovoriť o konkrétnom termíne začiatku výstavby električkovej trate alebo teda predĺženia Ružinovskej radiály,“ dodal. Dopravný analytik odhaduje, že celý proces od návrhu po dokončenie môže trvať až 13 rokov.